"Ήρθε ο Ασπρόπυργος στην Άνοιξη". Πρόκειται για ένα από τα εύστοχα σχόλια των γειτόνων, όταν άρχισε να αποκαλύπτεται η βιομηχανική αισθητική των δύο κτιρίων που σχεδίασε ο αρχιτέκτων Γιώργος Σπυρίδωνος στην Άνοιξη. Άλλοι πάλι φοβήθηκαν ότι χτίζεται κάποιο κλαμπ και ήταν σίγουρα μεγάλη η ανακούφισή τους όταν έμαθαν ότι πρόκειται για ιδιωτικές κατοικίες. Σε κάθε περίπτωση, η ιδιαίτερη αρχιτεκτονική των δύο κτιρίων, που στέκονται σχεδόν σαν καθρέφτης το ένα απέναντι στο άλλο με τις πολύ μικρές διαφορές μεταξύ τους, δεν θα μπορούσε να είχε μείνει ασχολίαστη.
Οι κατοικίες δεν αποτελούνται από τσιμέντο και τούβλα, αλλά από ένα μεταλλικό κέλυφος επενδυμένο με φύλλα zinc, που "κλείνει" στο εσωτερικό του όλες τις λειτουργίες τους. Μόνο ένας μεσότοιχος χτίστηκε "συμβατικά", ο οποίος αποτελεί το όριο ανάμεσα στους επιμέρους χώρους και οργανώνει τον τρόπο κατοίκησης. Κάθε πλευρά του τοίχου διαμορφώθηκε με διαφορετική αρχιτεκτονική λογική, ανάλογα με τις λειτουργίες που φιλοξενεί. Έτσι, ενώ στη μία πλευρά, η κουζίνα, το γραφείο και η κρεβατοκάμαρα έχουν κατανεμηθεί σε ανισοϋψή επίπεδα με εσωτερική σκάλα για μεγαλύτερη ιδιωτικότητα, στην άλλη πλευρά του τοίχου, το ενιαίο καθιστικό και τα παιδικά δωμάτια ακολουθούν τις αρχές του loft.
Χωρίς τοίχους και κολόνες, αλλά με ζωηρά χρώματα και πολύμορφα ανοίγματα σε διάφορα σημεία επάνω στο κέλυφος, κάτοικοι και επισκέπτες αισθάνονται ότι βρίσκονται σε παιδότοπο. "Αν και έντονος, ο χώρος δεν σε υποβάλλει", είναι η κοινή παραδοχή, με τα λόγια του αρχιτέκτονα, ο οποίος κατοικεί με την οικογένειά του στη μία από τις δύο κατοικίες. Αντίθετα, όπου και να βρίσκεται ή προς όποια κατεύθυνση και αν κινείται κανείς μέσα στο χώρο τον περιμένει μια διαφορετική εικόνα, ένα διαφορετικό "κάδρο" του εξωτερικού χώρου. "Η εμπειρία είναι σχεδόν φιλμική", συνεχίζει ο αρχιτέκτονας, "ενώ εξίσου ενδιαφέρουσα είναι και απ’ έξω, ειδικά τη νύχτα από τον κήπο."
Την εκφραστικότητα της ασυνήθιστης γεωμετρίας και των χρωμάτων έρχονται να ενισχύσουν τα έπιπλα, όλα δημιουργίες καταξιωμένων σχεδιαστών για την εταιρεία Roche Bobois. Οι ιδιαίτερες φόρμες, τα μοτίβα και τα χρώματά τους συμβάλλουν στη χαλαρή και κομψή ατμόσφαιρα που επικρατεί στο χώρο. Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι ο καναπές της σειράς "Mah Jong" του Hans Hopfer, ένα σύγχρονο αλλά και κλασικό κομμάτι, ιδανικό για τους λάτρεις του bohemian chic.
Φωτογραφίες: Τζούλια Κλήμη