Με αφορμή τη μεταμόρφωση ενός κλασικού ωδείου στο σύγχρονο ξενοδοχείο Conservatorium στο Άμστερνταμ, ο αρχιτέκτονας Piero Lissoni μιλάει για το σχεδιασμό και τη διαμόρφωση ενός ξενοδοχείου στις μέρες μας.
Πριν από μερικές δεκαετίες, στις ψηλοτάβανες αίθουσες του τότε Ωδείου του Άμστερνταμ αντηχούσαν κλασικές μελωδίες. Σήμερα, τη θέση τους έχουν πάρει υψηλές νότες μοντέρνου design. «Κλειδί» πίσω από αυτή τη μετάβαση, ο Piero Lissoni. Ο Ιταλός αρχιτέκτονας και designer –που έχει σχεδιάσει ξενοδοχεία στη Ρώμη, τη Σιγκαπούρη, το Τόκιο και την Ιερουσαλήμ– μετέτρεψε ένα παλιό κτίριο του 19ου αιώνα σε ένα σύγχρονο design hotel, το οποίο δένει αριστοτεχνικά με την ιστορική συνοικία του Άμστερνταμ που φιλοξενεί τα πιο σπουδαία μουσεία της πόλης.
--Τι πιστεύετε ότι αρέσει περισσότερο στους επισκέπτες του Conservatorium;
Το κτίριο είναι μια παλιά, ιστορική κατασκευή και νιώθεις την «παρουσία» της. Σε αυτό το χώρο όλα είναι «αληθινά». Χρησιμοποιήσαμε φυσικά υλικά με πυγμή. Ξύλο για το δάπεδο, πέτρινες, λακαρισμένες επιφάνειες, μεγάλους υαλοπίνακες, τραχύ σίδερο, δέρμα και υφάσματα από οίκους με δυνατές υπογραφές. Όσο για το στοιχείο-κλειδί σε κάθε χώρο, αυτό είναι το φως.
--Στην περίπτωση του Conservatorium σχεδιάσατε ένα ξενοδοχείο σε μια υπάρχουσα κατασκευή. Υπάρχουν όρια σε τέτοιου είδους επεμβάσεις;
Υπήρχαν πολλά «εμπόδια» στο σχεδιασμό λόγω των περιορισμών που είχε θέσει η πολιτεία για την ανακαίνιση του έργου. Έπρεπε να υποστηρίξουμε με επιχειρήματα τα περισσότερα κομμάτια του project. Επίσης, προκειμένου να θεωρηθεί η ανακαίνιση μιας τέτοιας κατασκευής επιτυχημένη, έπρεπε να χρησιμοποιηθούν προηγμένα τεχνολογικά μέσα, σε συνδυασμό με βαθιά γνώση της υπάρχουσας κατασκευής.
--Τι ποσοστό επιτυχίας ενός ξενοδοχείου αντιστοιχεί κατά την άποψή σας στο design του;
Η επιτυχία εξαρτάται περισσότερο από την τοποθεσία. Εκτός αυτής, είναι ο συνδυασμός design και σωστού management. Για τους design-oriented πελάτες μας, ο σχεδιασμός του ξενοδοχείου είναι το πιο σημαντικό στοιχείο.
--Υπάρχει κατά την άποψή σας κάποια υπερτιμημένη αξία στο hotelling;
Νομίζω ότι πρέπει να ξανασκεφτούμε το concept με γνώμονα τη φιλοξενία αυτή καθαυτή. Εγώ, όπως και πολλοί άλλοι άνθρωποι, περνάω πολύ χρόνο από τη ζωή μου σε ξενοδοχεία – κάτι που δεν ακούγεται και πολύ ωραίο. Οπότε, όταν μένω σε ένα ξενοδοχείο θέλω να νιώθω ότι βρίσκομαι σπίτι μου. Γι' αυτό και σχεδιάζω ξενοδοχεία που αποπνέουν σπιτική ατμόσφαιρα.
--Το design διαφέρει ανάλογα με το project του ξενοδοχείου. Τι πρέπει να εξυπηρετεί όμως σε κάθε περίπτωση;
Η δουλειά του αρχιτέκτονα έγκειται στην ικανότητά του να οργανώνει το χώρο. Οι πελάτες μας πρέπει να κατανοούν ότι κάποιες φορές το να «χάνεις» έναν αριθμό δωματίων ίσως σου προσφέρει πιο όμορφους εσωτερικούς χώρους.
--Τρία must χαρακτηριστικά ενός δωματίου;
Φως - Ησυχία - Χώρος.
--Πότε ο σχεδιασμός ενός ξενοδοχείου είναι ανεπιτυχής;
Όταν ο ιδιοκτήτης του καθοδηγεί τον αρχιτέκτονα με μόνο γνώμονα το budget. Όσο για την επιτυχία, πολύ συχνά έρχεται από πραγματικά δύσκολες περιπτώσεις. Τα projects είναι σαν τα μονοθέσια της Formula 1 – δεν μπορούν να τα οδηγήσουν όλοι. Ένα μεγάλο μέρος της επιτυχίας, λοιπόν, οφείλεται στον οδηγό.
--Έχετε επισκεφθεί ποτέ την Ελλάδα; Αν ναι, τι σας έκανε περισσότερο εντύπωση στη χώρα;
Θυμάμαι το χρώμα του ουρανού και της θάλασσας. Τη μυρωδιά του αέρα και τη φιλική συμπεριφορά του κόσμου.